Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Δευτέρα, 4 Ιουλίου 2011

Νόμιμος ο Ισραηλινός Ναυτικός Αποκλεισμός της Γάζας

Αγαπητοί αναγνωστές,

Κατ'αρχήν, το ΑΙΤ σας οφείλει μια μεγάλη συγγνώμη για την παρατεταμένη απουσία μας από το διαδίκτυο τους τελευταίους μήνες. Βλέπετε, οι δουλειές και οι οικογενειακές υποχρεώσεις μας ανάγκασαν να λείψουμε . Ομώς μετά τις τελευταίες δραματικές εξελίξεις που αφορούν το νέο στολίσκο για την Γάζα, οι ακτιβιστές του οποίου έχουν δυστυχώς προσπαθήσει να μετατρέψουν την Ελλάδα σε εφιαλήτηριο της δράσης τους, θεωρήσαμε την επιστροφή μας αναγκαία προκειμένου να στηρίξουμε με τα ελάχιστα μέσα που διαθέτουμε τόσο την αλήθεια για το Ισραήλ αλλά και την νέα προσπάθεια που κάνουν οι Κυβερνήσεις της Ελλάδας και του Ισραήλ να βελτιώσουν τις σχέσεις τους.

Σε αυτό το πλαίσιο το πρώτο άρθρο που δημοσιεύουμε είναι μετάφραση από περσινό δημοσίευμα του πρακτορείου "Reuters" όπου διεθνείς νομικοί δηλώνουν ξεκάθαρα ότι ο ναυτικός αποκλεισμός της Λωρίδας της Γάζας είναι απόλυτα νόμιμος.

"ΕΡΩΤΟ-ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ: ΕΙΝΑΙ ΝΟΜΙΜΟΣ Ο ΝΑΥΤΙΚΌΣ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΙΣΡΑΗΛ ΣΤΗ ΓΑΖΑ;"
"Reuters" (2.6.2010)

Του Jonathan Saul
http://www.reuters.com/article/2010/06/02/us-israel-flotilla-gaza-idUSTRE65133D20100602

Λονδίνο (Reuters) – Το Ισραήλ ανακοίνωσε ότι θα συνεχίσει τον ναυτικό αποκλεισμό της Λωρίδας της Γάζας παρά τις εντεινόμενες πιέσεις παγκοσμίως να άρει την πολιορκία αφού εννέα ακτιβιστές σκοτώθηκαν αυτή την εβδομάδα, έπειτα από ναυτική επιδρομή που πραγματοποίησε σε τουρκικό σκάφος το οποίο μετέφερε ανθρωπιστική βοήθειά.

Ποια είναι η νομιμότητα του αποκλεισμού και παραβίασε το Ισραήλ το διεθνές δίκαιο με την παρέμβασή του; Ακολουθούν κάποιες ερωτήσεις και απαντήσεις για το θέμα:

ΜΠΟΡΕΙ ΤΟ ΙΣΡΑΗΛ ΝΑ ΕΠΙΒΑΛΕΙ ΕΝΑ ΝΑΥΤΙΚΟ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟ ΣΤΗ ΓΑΖΑ;

Ναι, μπορεί, σύμφωνα με το Νόμο του Αποκλεισμού που προήλθε από το γενικό Διεθνές Δίκαιο και κωδικοποιήθηκε στην Διακήρυξη του Λονδίνου το 1909. Αυτός τροποποιήθηκε το 1994 σε νομικά αναγνωρισμένο έγγραφο που ονομάζεται «Σύμβαση του Σαν Ρέμο για την Εφαρμογή του Διεθνούς Δικαίου στις Ένοπλες Συγκρούσεις στην Θάλασσα.»

Σύμφωνα με κάποιους βασικούς κανόνες, ο αποκλεισμός πρέπει να ανακοινωθεί και να κοινοποιηθεί σε όλα τα εχθρικά και ουδέτερα κράτη. Η πρόσβαση σε ουδέτερα λιμάνια δεν μπορεί να εμποδιστεί και μια περιοχή μπορεί να αποκλειστεί μόνο εφόσον βρίσκεται υπό τον έλεγχο του εχθρού.

«Με βάση το γεγονός ότι η Χαμάς είναι η οντότητα που κυβερνά την Γάζα και το Ισραήλ βρίσκεται σε ένοπλη σύγκρουση με αυτή την κυβερνητική οντότητα, τότε ο αποκλεισμός είναι νόμιμος,» δήλωσε ο Philip Roche, συνεταίρος της ομάδας που ασχολείται με ναυτιλιακές νομικές διαμάχες και εκτιμήσεις ρίσκου του δικηγορικού γραφείου Norton Rose.

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΔΙΕΘΝΗ ΥΔΑΤΑ;

Σύμφωνα με την Σύμβαση του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας, ένα παράκτιο κράτος έχει «χωρικά ύδατα» που εκτείνονται σε 12 ναυτικά μίλια από τις ακτές, πάνω στα οποία ασκεί κυριαρχία. Επιτρέπεται η «αβλαβής διέλευση» σε πλοία άλλων κρατών σε αυτά τα ύδατα.

Υπάρχει μια επιπλέον ζώνη 12 ναυτικών μιλίων που ονομάζεται συνορεύουσα ζώνη, μέσα στην οποία ένα κράτος μπορεί να λάβει μέτρα για την προστασία του ίδιου ή των νόμων του.

Όμως, μετά την γραμμή των 12 ναυτικών μιλίων, τα ύδατα θεωρούνται «ανοικτή θάλασσα» ή διεθνή χωρικά ύδατα», είπε ο Roche.

Τη Δευτέρα, το Ισραηλινό Πολεμικό Ναυτικό ανακοίνωσε ότι ο στολίσκος που κατευθυνόταν στην Γάζα παρεμποδίστηκε 120 χιλιόμετρα (75 ναυτικά μίλια) δυτικά του Ισραήλ. Ο Τούρκος πλοίαρχος σε ένα από τα σκάφη, αφού επέστρεψε στην πατρίδα του έπειτα από την κράτησή του στο Ισραήλ, δήλωσε σε συνέντευξη Τύπου στην Κωνσταντινούπολη ότι το σκάφος βρισκόταν 68 μίλια έξω από τα χωρικά ύδατα του Ισραήλ.

Νομικοί εμπειρογνώμονες δηλώνουν ότι σύμφωνα με τον Νόμο του Αποκλεισμού η παρεμπόδιση πλοίου μπορεί να εφαρμοστεί διεθνώς εφόσον το σκάφος κατευθύνεται σε «εμπόλεμη» περιοχή.

ΜΠΟΡΕΙ ΤΟ ΙΣΡΑΗΛ ΝΑ ΧΡΗΣΙΜΠΟΙΗΣΕΙ ΒΙΑ ΟΤΑΝ ΠΑΡΕΜΠΟΔΙΖΕΙ ΣΚΑΦΗ;

Σύμφωνα με το Διεθνές Δίκαιο (οι Ισραηλινοί) μπορούν να χρησιμοποιήσουν βία όταν επιβιβάζονται σε πλοίο.

«Εάν η βία είναι δυσανάλογη αυτό θα αποτελούσε παραβίαση των κύριων κανονισμών της χρήσης βίας,» δήλωσε ο Πλωτάρχης James Kraska, Καθηγητής Διεθνούς Δικαίου στην Σχολή Ναυτικού Πολέμου των ΗΠΑ.

Οι Ισραηλινές Αρχές είπαν ότι οι πεζοναύτες που επιβιβάστηκαν στο τουρκικό σκάφος «Mavi Marmara» άνοιξαν πυρ ευρισκόμενοι σε αυτοάμυνα αφού οι ακτιβιστές τους ξυλοκόπησαν και μαχαίρωσαν και πήραν κάποια από τα όπλα τους.

Νομικοί εμπειρογνώμονες δηλώνουν ότι η χρήση ανάλογης βίας δεν σημαίνει ότι οι δυνάμεις δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν όπλα όταν δέχονται επίθεση με μαχαίρια.

«Αλλά πρέπει να υπάρχει σχέση μεταξύ του κινδύνου και της αντίδρασης», είπε ο Kraska.

Η χρήση βίας μπορεί να έχει και άλλες συνέπειες.

«Ενώ όλα τα στοιχεία πρέπει να βρεθούν από μια αξιόπιστη έρευνα με διαφάνεια, από αυτά που γνωρίζουμε τώρα, φαίνεται ότι το Ισραήλ ενήργησε μέσα στα νόμιμα δικαιώματα του» είπε ο J. Peter Pham, σύμβουλος στρατηγικής της Κυβέρνησης των ΗΠΑ και Ευρωπαϊκών χωρών.

«Όμως κάθε επιχείρηση που επιτρέπεται από τον νόμο δεν είναι αναγκαστικά σωστή από στρατηγικής πλευράς».

ΟΙ ΑΝΤΊΠΑΛΟΙ ΤΟΥ ΙΣΡΑΗΛ ΕΧΟΥΝ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΕΙ ΤΗΝ ΙΣΡΑΗΛΙΝΗ ΕΠΙΔΡΟΜΗ ΩΣ ΠΕΙΡΑΤΕΊΑ. ΗΤΑΝ;

Όχι, σύμφωνα με το Διεθνές Δίκαιο θεωρήθηκε κρατική ενέργεια.

«Ανεξάρτητα από το εάν αυτό που έπραξε το Ισραήλ ήταν σωστό ή λάθος, δεν ήταν πράξη πειρατείας. Η πειρατεία αφορά την συμπεριφορά ιδιωτών και σχετίζεται ιδιαίτερα με χρηματικά ή οικονομικά συμφέροντα», είπε ο Kraska.

ΕΧΕΙ ΥΠΑΡΞΕΙ ΔΙΑΤΑΡΑΞΗ ΤΗΣ ΝΑΥΣΙΠΛΟΙΑΣ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΠΙΔΡΟΜΗ;

Καμία μέχρι τώρα, όμως το Διεθνές Επιμελητήριο Ναυσιπλοΐας (ICS), σύνδεσμος που εκπροσωπεί το 75% του παγκοσμίου εμπορικού στόλου, έχει εκφράσει την «έντονη ανησυχία του» για την επιβίβαση των Ισραηλινών δυνάμεων με το επιχείρημα ότι εμπορικά πλοία έχουν το δικαίωμα της ασφαλούς διέλευσης και ελεύθερης ναυσιπλοΐας σε διεθνή ύδατα.

«Αυτές οι βασικές αρχές του Διεθνούς Δικαίου πρέπει να τηρούνται πάντοτε από όλα τα κράτη του κόσμου», ανακοίνωσε η ICS.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου